5G 네트워크의 XR 및 미디어 서비스 표준 기술 동향
Extended Reality and Media Service Standardization Trends for 5G Mobile Networks
하정락 (J.L. Ha, jlha@etri.re.kr) 패킷네트워크연구실 책임연구원
김창기 (C.K. Kim, ckkim1@etri.re.kr) 패킷네트워크연구실 책임연구원
ABSTRACT
Extended reality (XR) provides an immersive virtual experience by using various media. The XR virtual
environment enables interactions between the real and virtual worlds in virtual, augmented, and mixed reality
scenarios. XR is being used in various areas such as industry, medical care, road transportation, gaming,
education, and culture. XR and multimedia enhancement are important business scenarios for fifth-generation
(5G) mobile networks. As users ?demand for emerging media services gradually increases, enhancements
in networks should be implemented for delivering multimedia services such as XR. We describe related
standardization trends and requirements of the XR service in 5G mobile networks. We also discuss technological
enhancements for 5G mobile networks as specified by the 3GPP SA2 working group.
KEYWORDS?5G core network, extended reality, multi-modal service
5G 네트워크의 XR 및 인터랙티브 미디어 서비스 기술 및 표준화 동향을 3GPP를 중심으로 살펴보았다. 3GPP는 5G-Advanced 표준의 시작인 Rel-18 에서 기존 5G 서비스 요구사항보다 한층 복잡해진 XR 및 미디어 서비스를 실현하기 위한 Stage 2 레벨의 5G 시스템 및 네트워크의 표준화를 2023년 6월을 목표로 진행 중이다.
XR 및 미디어 서비스를 지원하기 위한 표준 규격 작업은 기존 5G 시스템 아키텍처 및 논리적인 기능 노드에의 변화나 기존의 다른 서비스에 영향이 없어야 한다는 원칙으로 진행 중이다. 5G 시스템 아키텍처를 기반으로 XR 및 미디어 서비스를 위해 크게 PDU Set 개념의 도입과 더불어 종래의 QoS 모델의 확장으로 기존 논리적 기능 노드들의 기능을 업그레이드 중이다. 5G-Advanced의 XR 및 미디어 서비스 기술은 향후 다양한 산업 및 응용 서비스 분야에 활용될 것으로 기대된다.