“소프트웨어(SW)가 세상을 집어 삼킨다”는 2011년 Marc Andreessen의 예언이 현실이 된 가운데, 이제는 서비스가 SW를 집어 삼키고 것으로 나타나고 있다. 기업이 SW서비스를 살 때는 더 이상 SW자산을 사는 것이 아니라 SW가 제공하는 편익을 사고 있기 때문이다.
본 이슈 리포트에서는 먼저 클라우드 기술 모델로서의 SaaS, 과금 모델로서의 구독형SW, 서비스모델로서의 인터넷 서비스를 포괄하는 SW서비스의 개념을 제시한다. 이러한 개념적 정의하에서 글로벌 1위 SaaS인 세일즈포스, 삼성의 물류BPO서비스, 국제기구인 UNCTAD의 ASYCUDA를 SW서비스의 대표적 성공사례로 제시한다. 해당 성공사례들은 기업 하나가 단독으로 SW서비스를 제공한 것이 아니라, 산업 내, 산업 간, 국가 간 다양한 파트너를 참여시켜 협력했다는 공통점이 있었다. 특히 세일즈포스의 경우에는 인터넷 서비스(B2C)에 주로 적용되는 양면 플랫폼 전략을 기업용SW(B2B)에 적용함으로써 글로벌 확장성을 확보할 수 있다는 것을 보여주고 있다.
이상의 사례들은 글로벌 SW서비스를 육성하기 위해서는 클라우드와 같은 기술 체계를 논하기에 앞서, 해당 SW서비스 모델을 위해 가장 적합한 파트너 협력체계를 먼저 구축한 후 해당 파트너를 가장 효과적으로 지원하는 기술에 투자하는 것이 바람직함을 시사하고 있다. 이는 SI 등 내수 위주의 산업구조에서 벗어나 글로벌 진출을 모색하는 국내 SW기업에게 시사하는 바가 크다.
■ Executive Summary
There is no disagreement that the quotation “Software is eating the world” by Marc Anderssen in 2011 has come true. Now, it is clear that services are eating software. This is because companies are no longer buying software assets, but rather the benefits provided by software.
This report proposes the concept of software service in a new sense, encompassing SaaS as a cloud technology model, subscription software as a billing model, and internet service as a service model. Under this conceptual definition, Salesforce, the world's No. 1 SaaS, logistics BPO service of Samsung, and ASYCUDA of UNCTAD, are presented as the representative cases of software service. These success stories had in common that a single company did not provide software service alone, but cooperated with various intra-industries, inter-industries, and inter- country partners. In particular, Salesforce shows that global scalability can be secured by applying the two-sided platform strategy mainly applied to Internet service (B2C) to enterprise software (B2B).
The aforementioned cases hint that the precondition for global software service is a good partner network and the subsequent investment in the technology that most effectively supports the partners. Technical issues such as cloud system seem to be a secondary subject. This has great implications for SI-focused domestic software companies seeking to advance into the global market.
<목차>
Ⅰ. 논의 배경
Ⅱ. 국내 상용SW 및 SaaS 시장 현황
Ⅲ. 글로벌 SW산업의 패러다임 변화
Ⅳ. 글로벌 SW서비스 성공사례
V. 시사점
출처 : 소프트웨어정책연구소
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