최근 들어 국내외 프로젝트에서 열차 간 직접통 신 기술과 열차와 선로변 설비 간직접통신 기술 을 활용하여 지능형 열차자율주행 위한 열차통신 기술을 연구하고 있다[2]. 또한, 일론 머스크가 제안한 하이퍼루프(Hyperloop)는 아진공 튜브 내에서 캡슐 차량의 제어 정보와 사용자 서비스를 제공하기 위한 아음속 아진공 열차무선통신 기술을 연구하고 있다[3].
본고에서는 현재 구축해서 사용하고 있는 GSM-R/LT E -R의 열차제어시스템과 그 시스템에서 사용하는 무선통신 기술 동향을 소개하고, 미래의 철도시스템인 열차자율주행과 하이퍼루프 철도제어시스템 소개, 무선통신 기술 정의, 해당 기술의 국내외 기술 동향을 소개한다.
ABSTRACT
Wireless communication for train control is an active research field. The World Railway Federation in Europe developed GSM-R, which integrates the GSM-based voice call standard and train control signals. To provide advanced railway services, the LTE-R wireless communication system was developed in Korea for passenger services and wireless image information required by the railroad industry. Recently, direct communication technology for autonomous train driving has been studied to decrease the driving interval, and research is being conducted on a hyperloop train control system that runs at a maximum speed of 1,220km/h in a sub- vacuum environment of 0.001 atmosphere.
In this paper, we summarize the trends in wireless communication technologies used for GSM-R/LTE-R railway systems. For future wireless communication in railway systems, we discuss autonomous train driving and the hyperloop railway control system, define wireless communication technology, and discuss trends in domestic and foreign technologies.
KEYWORDS
열차무선통신, 열차자율주행, 하이퍼루프, 아음속, 아진공
<목차>
Ⅰ. 서론
Ⅱ. GSM-R
III. LTE-R
Ⅳ. 열차자율주행시스템
Ⅴ. 하이퍼루프
Ⅵ. 결론
용어해설
약어 정리
자세한 내용은 첨부파일을 참고하여 주시기 바랍니다.
출처 : 한국전자통신연구원 전자통신동향분석 제36권 제4호
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